BESIX Unitec Nederland werkt mee aan de upgrade van de BEST Spoortunnel naar de Prorail Tunnel Standaard
BESIX Unitec Nederland heeft op 31/10/24 de opdracht ontvangen voor de upgrade van de tunnelinfrastructuur van de BEST spoortunnel naar de ProRail Tunnel Standaard (PTS) en integratie in het bedrijfsvoering systeem van ProRail (PSI).
De Best spoortunnel is een spoortunnel in de spoorlijn tussen Boxtel en Eindhoven welke gelijktijdig met de spoorverdubbeling van Boxtel tot Eindhoven (met tussenstations in Best en Eindhoven Strijp-S) in september 2002 in gebruik is genomen. De Best Spoortunnel is 1890 meter lang, het diepste punt ligt op negen meter onder het maaiveld en bevat 2 tunnelbuizen. De Best Spoortunnel is een cruciaal onderdeel van het spoorwegennetwerk en heeft gedurende de tijd technische veroudering ondervonden. Daarnaast zijn er nieuwe inzichten ontstaan op het gebied van tunnelbesturing en veiligheidsnormen, wat heeft geleid tot de noodzaak van een uitgebreide vernieuwing en vervanging van diverse systemen en installaties binnen de tunnel.
De opdracht bestaat uit het:
Voor het uitvoeren van de werkzaamheden zijn een drietal buitendienststellingen van telkens 88 uur voorzien tussen november 2025 en december 2026. Door optimalisatie van de planning en uitvoeringsmethode zal het project worden gerealiseerd met behulp van twee buitendienststellingen (één voor de uitvoering van de werkzaamheden en één voor de testfase) in plaats van de initieel voorziene drie buitendienststellingen.
Op het project zijn de volgende reductiedoelstellingen met bijhorende maatregelen vastgelegd ten opzichte van de referentie-footprint:
een scope 3 reductie van 20% op het ingehuurde transport. Er loopt een studie om het voor het ingehuurde transport van materiaal tussen BESIX Unitec te Schelle en BESIX Unitec Nederland in Hendrik-Ido-Ambacht enerzijds en het transport tussen Hendrik-Ido-Ambacht en de projectlocatie in Best gebruik te maken van een elektrisch aangedreven vrachtwagen en/of gebruik te maken van HVO.