Het project betreft het onderhoud de autosnelwegen voor een periode van 4 jaar, waarbij de eerste werkzaamheden gestart zijn in het derde kwartaal van 2023.

Aanbestedingsfase

De aanbesteding van het project heeft plaatsgevonden op basis van de economisch meest voordelige inschrijving. Een onderdeel hiervan betreft de Milieu Kosten Indicator (MKI) van de toe te passen asfaltmengsels.

Tijdens de aanbestedingsfase is er een MKI-berekening gemaakt voor alle mogelijk te verwerken asfaltmengsels, aangezien dit de hoofdmoot van het gehele werk omvat. Hierbij is een totale MKI-waarde aangeboden van €1.082.103 o.b.v. 198.400 ton asfalt. In deze berekening hebben wij rekening gehouden met bestaande asfaltmengsels en nader te ontwikkelen, duurzamere, mengsels. In deze duurzamere mengsels bestaat de samenstelling van de steenslag voor 30% of 50% uit vrijkomend (gerecycled) asfaltgranulaat. Een aantal van deze duurzamere asfaltmengsels worden al toegepast, sommige mengsels zijn nog in ontwikkeling en zullen later in de doorlooptijd van het project ingezet worden.

LCA-rapportage (MKI en CO2)

Als onderbouwing van de aangeboden MKI waarde is ook een LCA projectrapportage opgesteld, waarbij ook de CO2 eq. is weergegeven. Hierin valt op dat de bij de nulmeting de MKI-waarde is gereduceerd, maar de CO2 eq. is gestegen. Dit komt doordat bij de productie van mengsels met hergebruik meer gas wordt verbruikt omdat het gerecycled materiaal apart moet worden verhit van de nieuwe steenslag. Daarbij daalt de MKI-waarde wel omdat oud materiaal wordt gerecycled.

Zie hieronder de MKI-waardes en bijbehorende CO2 eq.

Uitvoeringsfase en voortgang

Tijdens de uitvoeringsfase wordt doorlopend bekeken of er verdere reducties mogelijk zijn.
Een aantal mogelijkheden is al concreet onderzocht:

  1. Inzet van groengas, i.p.v. grijsgas (standaard aardgas) bij productie asfalt.
    Door groengas te gebruiken t.b.v. de productie van asfalt wordt de MKI-waarde en CO2 eq. gereduceerd aangezien dit groene gas uit hernieuwbare energiebronnen is geproduceerd.
  2. (Transport)materieel laten draaien op HVO100-diesel, i.p.v. reguliere diesel.
    Door materieel op HVO100, oftewel 100% ‘Hydrotreated Vegetable Oil’, te laten draaien wordt de MKI-waarden en CO2 eq. gereduceerd.
  3. Retourvrachten meenemen in MKI-berekening.
    Door retourvrachten in te zetten kan er worden gerekend met een vermindering op de MKI-waarden en CO2 eq., aangezien er in 1 transportbeweging (heen en terug) met een volle vrachtwagen wordt gereden. Eenmaal met freesasfalt en andermaal met asfalt.