Het project Renovatie Krammersluizencomplex werd in mei 2024 gegund aan ZEEKR, bestaande uit BESIX en haar partners. Het complex is gelegen in het Philipsdam, welke de verbinding vormt tussen Tholen en het Grevelingendam. Het zoete Volkerak-Zoommeer ligt ten oosten van het Philipsdam en ten westen hiervan is het zoute Oosterscheldebekken gelegen met aanliggend het Zijpe. Het Krammersluizencomplex werd begin jaren 80 gebouwd voor zowel plezier- als beroepsvaart.

Gedurende de renovatie zullen enkele hoofdfunctionaliteiten verwezenlijkt worden. Ten eerste zal de mogelijkheid voor vissen om het sluizencomplex te passeren sterk verbeterd worden, omwille van de aanleg van spui-vismigratiemiddel. Ten tweede zal het zoet-zoutscheidingssysteem op de Duwvaartsluizen werken door middel van een bellenscherm. Bovendien zal de functie van het bekken en rioolsysteem aangepast worden. Vervolgens zullen de Jachtensluizen qua werking ongewijzigd blijven in vergelijking met de huidige situatie. Tot slot zal het gehele complex vanop afstand bediend en bewaakt kunnen worden.

Na voltooiing dienen de gerenoveerde en omgebouwde onderdelen geen variabel onderhoud te ondergaan tot de volgende groot onderhoudscyclus. Echter, wordt wel vast onderhoud aan de onderdelen van het systeem uitgevoerd.

Renovatie van het Krammersluizencomplex

Momenteel is het project nog in voorbereiding. Dat wil zeggen dat de keet geplaatst wordt op het terrein, waarnaar we 1 december verwachten te verhuizen. Aangezien het project een renovatie betreft, past het in het rijtje met duurzame projecten. Door te renoveren zorgen we er namelijk voor dat het sluizencomplex hergebruikt wordt. Verder worden de schuttijden ingekort door middel van de integratie van het bellensysteem. Hierdoor is het niet nodig een derde sluis te bouwen en dragen we ons steentje bij aan de hoogste trede van de R-ladder. Uiteindelijk zal een enorme energiereductie gerealiseerd worden als gevolg van deze renovatie.

Er werd reeds een CO2-berekening opgesteld ter indicatie. Hierbij kwam een waarde van ca. 4.600 ton CO2-eq tot stand. Op basis van enkele tenderoplossingen was het mogelijk om aan de hand van de MKI-berekening, een CO2-reductiedoelstelling voorop te stellen. Ten eerste zullen damwanden met een hoog percentage gerecycleerd staal toegepast worden. Als volgt zal het colloïdaal beton een kleinere hoeveelheid vulstof bevatten. Tot slot zal een lagere vulgraad gehanteerd worden voor het breuksteen, zodat minder materiaal nodig is. Uiteindelijk bedraagt de doelstelling 20% CO2-reductie, aan de hand van de genoemde maatregelen.