Het project ‘Ombouw R4 West en Oost’ werd in Mei 2024 gegund aan het consortium BRAVO4 dat bestaat uit BESIX, EPICo, I4B – The Belgian Infrastructure Fund, RID PPP (Rebel en Abrdn) en Stadsbader.

Met het project R4WO investeert de Vlaamse Overheid in leefbaarheid op én rond de R4. Het verkeer op de R4 wordt vlotter en veiliger, de wijken errond rustiger en beter bereikbaar. Vandaag is de R4 een lange reeks drukke kruispunten. Met de fiets is het lastig om over te steken en met de auto sta je aan te schuiven. Door de aanleg van nieuwe bruggen, tunnels en onderdoorgangen vermindert het aantal knooppunten waar het verkeer de R4 kan op- en afrijden. Dit verbetert de vlotte doorstroming van verkeer en reduceert sterk de kans op gevaarlijke conflicten tussen weggebruikers. In totaal worden 18 knooppunten aangepakt. Fietsen langs de R4 West en Oost wordt hierdoor vlot, veilig én comfortabel. De verbinding tussen woonwijken aan weerskanten van de R4 wordt veiliger en rustiger.

De realisatiefase van het project loopt van mei 2024 tot midden 2031.  Meer info is te vinden op www.r4wo.be

Vanuit de Opdrachtgever werd contractueel geëist dat de partijen welke instaan voor de realisatie van het project, zijnde NV BESIX SA en STADSBADER NV, uiterlijk één jaar na gunning van het project dienen te beschikken over een CO2 bewust certificaat niveau 5.  Beide partijen beschikken al enkele jaren over een niveau 5 certificatie.

Eind 2024 zijn er een aantal voorbereidende werkzaamheden in uitvoering en worden kabels en leidingen verlegd door een externe partij. De grote werkzaamheden van BRAVO4 starten in het tweede kwartaal van 2025.

Tijdens de realisatie van het project wordt de reële CO2 uitstoot van het project halfjaarlijks inzichtelijk gemaakt en dit ten opzichte van een CO2 berekening van het referentieontwerp (initieel ontwerp)  Op dit moment wordt, op basis van ervaringen met soortgelijke projecten in Nederland, een CO2 reductie ten opzichte van het referentie ontwerp geambieerd van minimaal 20% . Deze doelstelling wordt definitief vastgelegd na afronding van de theoretische CO2 uitstoot op basis van het referentieontwerp.

In de voorbereidingsfase en uitvoeringsfase wordt permanent gezocht naar CO2 reducerende maatregelen.  De volgende reductiemaatregelen zijn momenteel geïmplementeerd en/of voorzien:

  • In het vergunde ontwerp van het consortium BRAVO4 zijn een aantal ontwerp-optimalisaties (lichtere en slankere kunstwerken, aanpassing uitvoeringsmethode,…) voorgesteld. Deze worden verder uitgewerkt en geïmplementeerd.
  • inkoop van 100% hernieuwbare elektrische energie van lokale oorsprong (geïmplementeerd)
  • zonnepanelen op het centrale kantorencomplex (geïmplementeerd)
  • toepassing van zonnepalen met batterij-systeem op de werfcontainers (geïmplementeerd)
  • toepassing tijdelijke rijverlichting door mobiele installatie met zonnepanelen en batterijsysteem (geïmplementeerd)
  • afname van stortklaar beton bij 2 verschillende lokale betoncentrales waarbij de rij-afstand wordt gereduceerd (geïmplementeerd)
  • gebruik van biobased materialen (in studie)
  • hergebruik granulaten van afbraak op het project. Hiervoor wordt een breekinstallatie op het project voorzien (voorzien)
  • behoud bepaalde delen bestaand tracé in gewapend beton als fundering (voorzien)
  • hergebruik opgebroken asfaltverharding in nieuwe asfalttoepassing (voorzien)
  • toepassing van lage temperatuur asfalt (voorzien)
  • zoveel mogelijk gebruik van tweedehandsdamplanken (voorzien)