Herstel van versnipperde natuur doormiddel van een faunapassage

Dit project omvat de realisatie van 2 nieuwe faunapassages en het aanpassen van 2 bestaande duikers onder de spoorlijn Naarden-Weesp (Amsterdam). De faunapassages herstellen de nu versnipperde natuur. Dieren krijgen een groter leefgebied en dat versterkt flora en fauna.

In een 9-daagse buitendienststelling heeft de combinatie Mobilis-Hegeman samen met onderaannemers twee faunapassages gerealiseerd. Dit project bevindt zich op een zeer bijzondere locatie, het internationaal erkende, en oudste Nederlandse natuurmonument “Het Naardermeer”. Door de aanleg van een tunnel en faunapassages wordt het rondje Naardermeer weer compleet.

In het gebied komen veel dieren voor, zoals verschillende soorten vleermuizen, kikkers en padden, roofvogels, de zeearend, kwabalen en de groene glazenmaker. Uit monitoring blijkt dat dieren gebruik maken van dergelijke verbindingen. Zo is begin november 2019 bij de faunapassage een marter en een ringslang gesignaleerd.

CO2-Footprint

De nacalculatie is uitgevoerd, wat leidt tot de volgende CO2-footprint van 414 ton CO2:

In de onderstaande foto is te zien hoe een deel van de faunapassage werkt en waarom hiervoor een andere constructie nodig is dan normaal. Gezien dit specifieke ontwerp, is het niet mogelijk geweest om de gebruikte hoeveelheden verder te reduceren.

Voorbeeld Faunapassage Naadermeer

Uitdaging: Locatie

De twee bedrijven zijn specialisten op het gebied van faunapassages, de uitdaging zat hem deze keer echter bovenal in de locatie. Dat maakt het project logistiek gezien bijzonder uitdagend. Je kunt er simpelweg bijna niet komen: het bouwterrein was enkel toegankelijk via spoor of water. Dit zorgt ervoor dat het aan- en afvoeren van bouwmateriaal en afval via het spoor moest gebeuren. Tijdens de werkzaamheden zelf was de bouwruimte daarbij beperkt, waardoor ook hier naar oplossingen moest worden gezocht om de prefab elementen op de juiste plek in elkaar te monteren. Om dit voor elkaar te krijgen is er gebruik gemaakt van de grootste spoorkraan van Nederland, ook wel de Kirow genoemd. Gezien de moeilijke locatie van dit project, is het niet mogelijk geweest om - naast de gebruikelijke optimalisaties in ontwerp en de verplichte aanpassingen in personenvervoer en materiaaltransport - nog maatregelen door te voeren.

Gezien de schaal, de tijdsduur en het ontwerp van het project, is gekozen om ons te richten op uitvoering van de ontworpen maatregelen en op het correct inventariseren van de footprint.