Het betreft een DBM (Design, Build & Maintenance) – contract met een onderhoudsperiode van 15 jaar. Een belangrijke bediencentrale die zorgt voor een veilige en betrouwbare bediening van tunnels, bruggen, pollers en scheepvaart in Den Haag. Onderdeel van de opdracht was ook de sloop van de oude bediencentrale uit 1953 ook wel Semafoor genoemd.

BESIX verzorgde in dit project de sloop van de oude centrale en ontwierp en bouwde de nieuwe bediencentrale incl. gebouw gebonden installaties. Vialis was verantwoordelijk voor de tijdelijke huisvesting, ontwierp, realiseerde de technische installaties, en is vanaf 2025 samen met Besix verantwoordelijk voor 15 jaar onderhoud van de Bediencentrale.

Initieel is een CO2-uitstoot bepaald van 2.248 ton.

De bouw van het nieuwe bediengebouw is in december 2024 afgerond.

Proces

Bij aanvang van het project zijn de volgende meest belangrijke emissiestromen vastgesteld:

Scope 1 en 2

  • Brandstof leasewagens en bus montageteam;
  • Elektriciteit keet en bouwaansluiting;
  • Elektriciteit elektrische leasewagens;

Scope 3

  • Bouw- en sloopafval;
  • Houtafval;
  • Materiaal t.b.v. bouw nieuw bediengebouw en technische installaties;
  • Brandstofverbruik onderaannemers;
    • Personenvervoer
    • Materieel

Samen met projectmedewerkers zijn vervolgens onderstaande maatregelen bepaald:

  • Toepassen groene stroom op de bouwplaats en tijdens de exploitatiefase (100% reductie);
  • Terugdringen energieverbruik installaties Bediencentrale;
  • Opwekken elektrische energie d.m.v. wind, zon;
  • Optimaliseren constructie Bediengebouw door vermindering aandeel (nat) beton (50 ton CO2 reductie);

Bij zowel Vialis als BESIX geldt dat op bedrijfsniveau al maatregelen waren getroffen gericht op het terugdringen van de uitstoot van lease- en bedrijfswagens (elektrificatie wagenpark).

Resultaten

Zoals aangegeven is het bediengebouw gerealiseerd. Onderstaand het overzicht van de belangrijkste maatregelen en gerealiseerde CO2-reductie:

Inzet elektrische auto’s

Zowel Besix als Vialis maken gebruik van elektrische auto’s waarmee een CO2 reductie van 33 ton is gerealiseerd.

Groene stroom tijdens de bouw- en exploitatiefase

De bouwplaats incl. keet is door opdrachtgever aangesloten op het Microgrid [1]. Dit energienet maakt voor een belangrijk deel gebruik van duurzaam opgewekte energie. Hierdoor kan in de berekening van de CO2-uitstoot een lagere emissiefactor toegepast worden (355 gram CO2/kWh i.p.v. 556 gram CO2/kWh voor grijze stroom. Met deze maatregel is tijdens de realisatie een reductie van 5,5 ton CO2 en in de exploitatiefase een reductie van 297 ton CO2 bereikt.

Optimaliseren constructie door vermindering aandeel beton

Door BESIX is ten behoeve van de aanbesteding een 3D ontwerp van het bediengebouw gemaakt met daarin de benodigde hoeveelheden beton en staal. Dit 3D-ontwerp is na gunning nader uitgewerkt ten behoeve van de realisatie en geoptimaliseerd. Hierbij is met name gekeken naar maakbaarheid, kosten en CO2-uitstoot. Verlaging van de CO2-uitstoot is bereikt door:

  • Toepassing van prefab-elementen (vloeren) en sandwichpanelen (wanden) in plaats van nat beton; door deze maatregel is 262 ton minder nat beton toegepast, met als gevolg een verlaging van de uitstoot van 188 ton CO2.
  • Toepassing van staal in plaats van nat beton; door deze maatregel is meer staal toegepast (104,7 ton staal i.p.v. 97 ton), met als gevolg een extra uitstoot van 15 ton CO2.

De totale met deze maatregel bereikte reductie is 173 ton CO2.

PV-installatie

Door Besix is een PV-installatie geplaatst bestaande uit 78 panelen van 400Wpp. Deze installatie levert per jaar gemiddeld ca. 28.264 kWh. Hiermee is een reductie van 151 ton CO2 gerealiseerd.

De totaal gerealiseerde reductie (sloop, realisatie en 15 jaar exploitatie is 660 ton CO2 (29% reductie). Deze reductie is als volgt verdeeld:

  • Realisatiefase: 212 ton CO2
  • Exploitatiefase: 448 ton CO2

[1] Dit is een intelligent energienet waar een slim meet- en regelsysteem aan verbonden is, met een slim energiesysteem om lokaal duurzaam opgewekte energie, lokaal te verdelen op basis van vraag en aanbod.